Home > Management > Instellingen > Kassa > Online Betalingen


Op deze pagina kan je kiezen of je online betalingen wilt toestaan in je salon en via welke provider.

Er zijn 6 onderdelen waar jij iets mee kan als het gaat om online betalingen.

  1. Je meldt je eenmalig aan bij een betaalprovider (Pay.nl of PayPal: dit is de Payment Provider)

  2. Stel in dat je een betaalverzoek naar je klant wil sturen

  3. Stel in dat je klant mag betalen tijdens het online boeken

  4. Bekijk hoe je met online betalingen kan omgaan in PC-Coiffure

  5. Hoe kan ik het geld van mijn PayPal account naar mijn eigen rekening overboeken?

  6. Hoe ga ik om met Online Betalingen in mijn boekhouding?

  7. Aanbetaling afboeken bij een klant


STAP 1 - Meld je aan bij de Payment Provider (Pay.nl of PayPal)

Voordat je betalingen kan gaan ontvangen moet je je salon eenmalig aanmelden bij een payment provider. Je kan kiezen tussen Pay.nl of PayPal. Zie voor de tarieven hieronder. Een payment provider zorgt ervoor dat het geld op de juiste plek terecht komt, dus van je klant naar jou.


STAP 2 - Stuur een betaalverzoek

Het idee: Je klant staat bij jou in de salon, je rekent af zoals je gewend bent. Maar de betaling doet je klant op zijn mobiele telefoon of later thuis.

Instellen: Zet de switch op JA bij 'ik wil een betaallink bij mijn facturen/kassabon die ik stuur.

Zo stuur je een betaalverzoek naar je klant:

  1. Ga naar de kassa en kies een klant en een behandeling (of ga vanuit het afsprakenboek via een afspraak naar de kassa).

  2. Klik op 'Betalen'.

  3. Kies bij de betaalmethode voor de betaalmethode 'op rekening'.

  4. Klik vervolgens weer op Betalen.

  5. Nu zie je de kassabon.

  6. Klik in dit scherm op Mail Kassabon/Factuur

  7. Automatisch zal het vinkje aanstaan bij 'E-mail het betaalverzoek'.

  8. Klik op Stuur.

  9. Nu heeft je klant een e-mail met de kassabon + het verzoek om meteen te betalen.

  10. Dit openstaande bedrag staat nu bij het menu item 'Openstaande bedragen'.

  11. Zodra de klant heeft betaald, verdwijnt deze klant ook automatisch uit het menu item 'Openstaande bedrage


Stap 3 - Betalen tijdens het afspraak boeken

Het idee: je klant boekt zelf online een afspraak en kan meteen online betalen.

Instellen: Zet de switch op JA bij 'ik wil dat mijn klanten tijdens het online boeken kunnen betalen (alleen via de boekingstool Bjootify).

Twee dingen waar je op moet letten:

  1. Zorg ervoor dat je de nieuwe online boekingslink Bjootify gebruikt (management > Instellingen > online boeken > Bjootify)

  2. Zorg ervoor dat je prijzen online hebt staan (deze te zien zijn tijdens het afspraak maken) (Management > Prijslijst > Behandelingen > Kies een behandeling > 'Behandelprijs zichtbaar bij online boeken?' aanvinken

Zo betalen je klanten online:

Dit zie jij in je afsprakenboek en kassa:


Vragen over het online betalen?

​​​

Wat als een klant te weinig online betaald heeft?

In de kassa in SMARTsalon zie je precies het bedrag dat er online betaald is. Stel er is 20 euro online betaald, je klant moet nog 10 euro extra afrekenen in de salon. Dan rekenen je af zoals normaal in SMARTsalon en kies je twee verschillen betaalwijzes. 20 euro met betaalwijze 'online betaald' en 10 euro met betaalwijze 'pin' of 'contant'.

Wat als een klant te veel online betaald heeft?

Dan kan je dit geld als een tegoed bewaren voor de klant zodat ze de volgende keer alvast een deel hebben betaald. Bijvoorbeeld als er een behandeling van 30 euro afgerekend is online, maar je klant hoeft maar 25 euro te betalen. Dan is er online dus 5 euro betaald. Geef de klant aan dat je een tegoed potje voor hem/haar hebt voor de volgende keer van 5 euro.

Heb je het antwoord gevonden?