Komt een klant niet opdagen die een behandeling geboekt heeft waar een verplichte aanbetaling voor nodig was?

Dan heb je 2 keuzes wat je hiermee wilt doen.

  1. De aanbetaling laten staan voor de volgende keer dat de klant bij je komt. Deze aanbetaling is een 'tegoed' dat bij de klant in het programma staat. Hiervoor hoef je niets te doen.

  2. Het aanbetalingsbedrag (het tegoed) van de klant afboeken in Smart, zodat de klant geen 'tegoed' meer heeft in het programma. De aanbetaling is dan pure winst voor jou.


Hoe kan je een aanbetaling (tegoed) afboeken in Smart?

  1. Maak als eerste een behandeling aan in je behandellijst met een naam zoiets als 'Afboeken aanbetaling'. Kies het onderdeel 'Diversen 0%'. Weet je niet hoe je een behandeling kan aanmaken? Klik hier voor de uitleg.

  2. Ga vervolgens naar de kassa en kies de klant waar je het 'tegoed' wilt afboeken.

  3. Kies de behandeling die je zojuist hebt aangemaakt: 'Afboeken aanbetaling', en vul de prijs in van de aanbetaling en klik op Betalen.

  4. Kies bij de betaalmethode de knop 'Online Betaald' en klik op Betalen.

  5. Nu heb je het bedrag bij de klant 'afgeboekt'.


Hoe kan je boekhouder deze afboeking goed verwerken?

  1. Licht je boekhouder in dat zodra er een bedrag staat bij behandelomzet met btw percentage 0%, dit bedrag geboekt moet worden op een 'bijzondere baten' grootboeknummer. Dit komt omdat deze aanbetaling een bedrag is waar jij geen dienst of artikel voor hebt geleverd. Dit bedrag is dan dus geen omzet voor behandelingen of artikelen waar je btw over moet afdragen.

  2. Op het kasoverzicht per periode ziet dit er zo uit:

Heb je het antwoord gevonden?