Je kan het online boekingssysteem gebruiken als afhaaltool. Je klanten mogen vanaf 10 februari items ophalen buiten bij je salon. Wel moeten ze een tijdslot bij je boeken om dit af te halen.

Je kan hierbij denken aan verfpakketjes, producten en cadeaubonnen of een adviesgesprekje voor de juiste kleur of product.

Dus kan je de online boekingstool gebruiken voor je klanten om een tijdslot te boeken. Volg onderstaande stappen.


Volg onderstaand de stappen:

Kom je er niet uit? Plan dan een moment met ons in, dan helpen we je. Klik hier

  1. Maak een medewerker aan 'Afhalen'

  2. Maak een extra behandeling aan 'product ophalen'

  3. Pas de werkuren van je andere medewerkers aan

  4. Pas de openingsuren van je salon aan

  5. Stel de instelling in: minimaal 4 uur van tevoren boeken

  6. Laat je klant meteen online betalen


Stap 1 en 2 : Medewerker en behandeling aanmaken

  1. Je maakt een extra medewerker aan. Die noem je bijvoorbeeld 'Items bestellen'

  2. Je maakt drie extra behandelingen aan als je alle drie wilt gaan verkopen: Color kit, Product, Cadeaubon > kies bij behandeltijd voor 5 minuten, langer is niet nodig voor het afhalen.

  3. Kies bij de behandeling bij stap 3 dat alleen de medewerker 'Items bestellen' deze behandelingen mag uitvoeren. De rest van de medewerkers vink je dan uit voor die 'behandelingen'

Bekijk dit filmpje op bijvoorbeeld je mobiel en doe het na op je computer in je eigen SMART programma.

Belangrijk is om de volgorde van de behandelingen ook aan te passen > Zet de items die besteld kunnen worden bovenaan

  • Ga naar Management

  • Prijslijst

  • Volgorde behandelingen


Stap 3: Medewerkers werkuren aanpassen

  1. Je gaat naar de nieuwe medewerker 'Items bestellen'

  2. Je klikt op Meer/Minder werk en kiest de uren dat klanten items bij jullie aan de salon op kunnen komen halen > houd daarbij werktijden en online boektijden zijn hetzelfde op aan

  3. Ga dan naar de andere medewerkers toe

  4. Verwijder voor elke medewerker alle uitzonderingen van 10 februari t/m 2 maart uit de Meer/Minder werk lijst > klik op het kruisje achter deze uitzondering

  5. Maak dan 1 nieuwe uitzondering aan met 110 februari t/m 2 maart en kies dan voor niet gewerkt en voor type op 'overig'

Bekijk dit filmpje op bijvoorbeeld je mobiel en doe het na op je computer in je eigen SMART programma.


Stap 4: Openingsuren aanpassen van de salon

  1. Ga dan naar de salon openingsuren > Management > Salons > kies voor Uitzonderingen > verwijder de uitzondering van extra gesloten van 10 februari t/m 2 maart door op het kruisje te klikken.

  2. Nu zijn al je medewerker pas vanaf 2 maart te boeken met de normale behandelingen.

  3. En kunnen klanten items bestellen op de dagdelen die jij hebt bepaald tijdens de Lockdown

Bekijk dit filmpje op bijvoorbeeld je mobiel en doe het na op je computer in je eigen SMART programma.


Stap 5: Stel instelling in minimaal 4 uur voor online boeken

Een voorwaarde van Click & Collect is dat je klant minimaal 4 uur van tevoren de online bestelling moet doen alvorens het op te halen bij je salon.

Klik hier om te zien hoe je deze instelling instelt in je SMART programma.


Stap 6: Online laten betalen / betaalverzoek sturen achteraf

Je kan er ook voor kiezen om de items online te laten betalen zodra de klanten het item bestellen. En je kan ook vanuit SMART een betaalverzoek sturen naar elke klant die online een item bij je heeft besteld. Zo heb jij de administratie direct in orde. Meer hierover weten? Klik hier.

  • Wil je de klanten de mogelijkheid geven het gekozen item vooraf online te betalen? Vul dan het bedrag in van het item en zet het vinkje aan: toon prijs bij online boeken.

Heb je het antwoord gevonden?