Home > Management > Instellingen > Kassa > Betalingen

Er zijn 6 onderdelen waar jij iets mee kan als het gaat om online betalingen.

  1. Je meldt je eenmalig aan bij PayPal (dit is de Payment Provider)

  2. Stel in dat je een betaalverzoek naar je klant wil sturen

  3. Stel in dat je klant mag betalen tijdens het online boeken

  4. Bekijk hoe je met online betalingen kan omgaan in PC-Coiffure

  5. Hoe kan ik het geld van mijn PayPal account naar mijn eigen rekening overboeken?

  6. Hoe ga ik om met Online Betalingen in mijn boekhouding?

  7. Aanbetaling afboeken bij een klant


STAP 1 - Meld je aan bij PayPal

Voordat je betalingen kan gaan ontvangen moet je je salon eenmalig aanmelden bij PayPal. PayPal is het bedrijf dat ervoor zorgt dat het geld op de juiste plek terecht komt. Dus van je klant naar jou. PayPal is de BetaalProvider.

Paypal rekent deze kosten per betaling:

  • iDeal: € 0,29

  • PayPal: 3,4% van de online betaling + € 0,35

  • CreditCard: 1,8% van de online betaling + € 0,35

Hoe kan ik mij aanmelden bij PayPal?

  1. Je moet je eerst 'aanmelden' bij PayPal zodat SMART Salon gekoppeld is aan het PayPal account van je salon.

  2. Klik om de knop 'Klik hier' om het proces te beginnen. Er zal een nieuw venster van PayPal worden geopend.

  3. Volg alle stappen in het PayPal venster

LET OP: Heb je al een PayPal account met het e-mailadres dat je hebt ingevuld, dan zal je het volgende scherm krijgen. Hier kan je kiezen of je je huidige PayPal account wilt gebruiken of dat je een nieuw PayPal account wilt aanmaken met een nieuw e-mailadres.

paypal10.jpg

4. Heb je alle benodigde gegevens ingevuld, dan is het belangrijk dat je akkoord gaat met de gebruikersovereenkomst van PayPal, maar ook belangrijk dat je Da Vinci toestemming geeft. Vink je dit hokje niet aan, dan zal het betaalverkeer niet gaan werken.

paypal11.JPG

Zodra je een zakelijk account bij PayPal hebt, is het belangrijk om je rekeningnummer toe te voegen. Dit doe je op de volgende manier:

  • ​Ga naar

  • Login met je E-mailadres en wachtwoord

  • Klik op je eigen naam rechtsbovenin:

Rekeninginstellingen.jpg
  • Klik vervolgens op 'Rekeninginstellingen'

  • Klik daarna aan de linkerkant in het menu op 'Geld, bankrekeningen en creditcards'.

  • Klik daarna op de knop bij het kopje Banken 'Een nieuwe bankrekening koppelen'.

  • Vul alle benodigde gegevens in.

  • Nu is het 1 à 2 werkdagen wachten totdat PayPal 2 kleine bedragen op je rekening heeft gestort.

Heb je geld ontvangen van PayPal, doe dan het volgende:

  • Zodra PayPal 2 kleine bedragen op je rekening heeft gestort kan je je bankrekeningnummer verifiëren.

  • Ga hiervoor ook weer naar je account bij PayPal en verifieer je rekening.

Klaar! SMART is gekoppeld aan Paypal.

Betaalinstellingen.JPG


STAP 2 - Stuur een betaalverzoek

Het idee: Je klant staat bij jou in de salon, je rekent af zoals je gewend bent. Maar de betaling doet je klant op zijn mobiele telefoon of later thuis.

Instellen: Zet de switch op JA bij 'ik wil een betaallink bij mijn facturen/kassabon die ik stuur.

Zo stuur je een betaalverzoek naar je klant:

  1. Ga naar de kassa en kies een klant en een behandeling (of ga vanuit het afsprakenboek via een afspraak naar de kassa).

  2. Klik op 'Betalen'.

  3. Kies bij de betaalmethode voor de betaalmethode 'op rekening'.

  4. Klik vervolgens weer op Betalen.

  5. Nu zie je de kassabon.

  6. Klik in dit scherm op Mail Kassabon/Factuur

  7. Automatisch zal het vinkje aanstaan bij 'E-mail het betaalverzoek'.

  8. Klik op Stuur.

  9. Nu heeft je klant een e-mail met de kassabon + het verzoek om meteen te betalen.

  10. Dit openstaande bedrag staat nu bij het menu item 'Openstaande bedragen'.

  11. Zodra de klant heeft betaald, verdwijnt deze klant ook automatisch uit het menu item 'Openstaande bedrage


Stap 3 - Betalen tijdens het afspraak boeken

Het idee: je klant boekt zelf online een afspraak en kan meteen online betalen.

Instellen: Zet de switch op JA bij 'ik wil dat mijn klanten tijdens het online boeken kunnen betalen (alleen via de boekingstool Bjootify).

Twee dingen waar je op moet letten:

  1. Zorg ervoor dat je de nieuwe online boekingslink Bjootify gebruikt (management > Instellingen > online boeken > Bjootify)

  2. Zorg ervoor dat je prijzen online hebt staan (deze te zien zijn tijdens het afspraak maken) (Management > Prijslijst > Behandelingen > Kies een behandeling > 'Behandelprijs zichtbaar bij online boeken?' aanvinken

Zo betalen je klanten online:

Dit zie jij in je afsprakenboek en kassa:


Vragen over het online betalen?

​​​

Wat als een klant te weinig online betaald heeft?

In de kassa in SMARTsalon zie je precies het bedrag dat er online betaald is. Stel er is 20 euro online betaald, je klant moet nog 10 euro extra afrekenen in de salon. Dan rekenen je af zoals normaal in SMARTsalon en kies je twee verschillen betaalwijzes. 20 euro met betaalwijze 'online betaald' en 10 euro met betaalwijze 'pin' of 'contant'.

Wat als een klant te veel online betaald heeft?

Dan kan je dit geld als een tegoed bewaren voor de klant zodat ze de volgende keer alvast een deel hebben betaald. Bijvoorbeeld als er een behandeling van 30 euro afgerekend is online, maar je klant hoeft maar 25 euro te betalen. Dan is er online dus 5 euro betaald. Geef de klant aan dat je een tegoed potje voor hem/haar hebt voor de volgende keer van 5 euro.

Heb je het antwoord gevonden?